Ο κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. Άλλη οικονομική κατάσταση, μορφωτικό επίπεδο, δημογραφικά στοιχεία, φύλο, ηλικία, τρόπο ζωής και πολλά άλλα. Επίσης, υπάρχουν πολλά ερεθίσματα που δέχεται ένας άνθρωπος. Τα ερεθίσματα που δέχεται κάθε καταναλωτής αποτελούν παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την αγοραστική του δύναμη. Αυτοί οι παράγοντες μπορεί να είναι πολιτικοί, ατομικοί, κοινωνικοί, ψυχολογικοί ακόμα και φυσικοί. Επομένως, είναι επιτακτική ανάγκη η ανάλυση και η μελέτη του καταναλωτή με την έννοια του πώς «συμπεριφέρεται» όταν αποφασίζει. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάλυση και ερμηνεία της απόκτησης, της κατανάλωσης αλλά και της απόρριψης αγαθών και υπηρεσιών. Συνεπώς, η επιστήμη της συμπεριφοράς του καταναλωτή μελετά τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα παίρνουν αποφάσεις για να ξοδέψουν τους διαθέσιμους πόρους τους (χρήμα, χρόνο, προσπάθεια) σε αντικείμενα προς κατανάλωση.
Τι είναι το Νευρομάρκετινγκ;
Το Νευρομάρκετινγκ είναι ένα κομμάτι του μάρκετινγκ που χρησιμοποιεί ιατρικές τεχνολογίες, για να καταλάβει πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος αντιδρά στα ερεθίσματα μάρκετινγκ. Οι ερευνητές χρησιμοποιούν το fMRI για τη μέτρηση των αλλαγών στη δραστηριότητα σε μέρη του εγκεφάλου και για να μάθουν γιατί οι καταναλωτές λαμβάνουν τις αποφάσεις που λαμβάνουν και ποιο μέρος του εγκεφάλου τους λέει να το κάνουν.
Μπορούμε έτσι να μετρήσουμε την προτίμηση ενός καταναλωτή, όπως η προφορική απάντηση που δόθηκε στην ερώτηση «Σας αρέσει αυτό το προϊόν;» μπορεί να μην είναι πάντα η αληθινή απάντηση. Αυτή η γνώση θα βοηθήσει τους εμπόρους να δημιουργήσουν προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν σχεδιαστεί πιο αποτελεσματικά και οι καμπάνιες μάρκετινγκ να επικεντρώνονται περισσότερο στην ανταπόκριση του εγκεφάλου. Το Νευρομάρκετινγκ θα πει στον έμπορο σε τι αντιδρά ο καταναλωτής, είτε πρόκειται για το χρώμα της συσκευασίας, τον ήχο που κάνει το κουτί όταν ανακινείται, είτε για την ιδέα ότι δεν θα έχουν κάτι που οι συν-καταναλωτές δεν κάνουν.
Η επίδραση του digital marketing στη συμπεριφορά των καταναλωτών
Σύμφωνα με μελέτες, έως το 60% των πελατών ενημερώνονται για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του digital marketing, τηλεοπτικών διαφημίσεων ή εφημερίδων, περιοδικών, και διαφημιστικών πινακίδων κ.λπ. Για τον λόγο αυτό σήμερα, ακόμη και οι έμποροι λιανικής πώλησης έχουν εστιάσει στο να διαφημίζουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους μέσω του διαδικτύου. Η αγορά αλλάζει γρήγορα με την εισαγωγή νέων τάσεων και τεχνολογιών και η παλιά μέθοδος μάρκετινγκ και διαφήμισης έχει αρχίσει να αποχωρεί από την αγορά τώρα.Τα brands πλέον εστιάζουν περισσότερο στη χρήση της διαφήμισης μέσα από τα Social Media και τη Google, αντί των διαφημιστικών πινακίδων ή των διαφημίσεων μέσα από τις εφημερίδες ή την τηλεόραση. Ο βασικός λόγος είναι ότι μπορούν να προσεγγίσουν ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι από τον συνολικό πληθυσμό σε μία μόνο πλατφόρμα. Ο καταναλωτής αγοράζει προϊόντα ή υπηρεσίες υψηλής αξίας μέσα από το διαδίκτυο και μπορεί εύκολα να αγοράσει οτιδήποτε από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου μέσω ηλεκτρονικών αγορών και του ηλεκτρονικού μάρκετινγκ. Οι εν δυνάμει πελάτες στην πλειοψηφία τους πλέον χρησιμοποιούν smartphones και social media, γι’ αυτό και το digital marketing έχει κατακτήσει τους χώρους επικοινωνίας και διαφήμισης. Έτσι, το ερώτημα που αβίαστα προκύπτει είναι η μελέτη της συμπεριφοράς των καταναλωτών κάτω από τις επιρροές του digital marketing. Το digital marketing έχει απλουστεύσει την ανταλλαγή πληροφόρησης μεταξύ διαφορετικών ομάδων και ατόμων, ενώ η εφαρμογή του μέσω των Social Media ενθαρρύνει τη δημιουργία από τους χρήστες περιεχομένου σχετικού με ένα προϊόν, καθώς και τη διάδοση σχολίων από στόμα σε στόμα.
Digital Marketing – Νευρομάρκετινγκ: η σχέση που υπάρχει
Ο βασικός στόχος του digital marketing είναι να καταλάβει τις ανάγκες των καταναλωτών και να εφαρμόσει το κατάλληλο marketing plan που ταιριάζει στην εταιρεία. Ένας από τους τρόπους για να γίνουν κατανοητές αυτές οι ανάγκες είναι να γίνει κατανοητή η αρχική αιτία της συμπεριφοράς του κοινού-στόχου. Έτσι, το νευρομάρκετινγκ είναι ένα ουσιαστικό εργαλείο του digital marketing για την επιτυχία των πωλήσεων. Αυτό το πεδίο μελέτης, που εκφράζεται από το νευρομάρκετινγκ, εκφράζει την ιδέα ότι ο εγκέφαλος δρα ασυνείδητα (με χημικές αντιδράσεις) και τα άτομα αποφασίζουν κάτι και έχουν κάποια συγκεκριμένη συμπεριφορά μόνο μέσω εσωτερικών ή εξωτερικών ερεθισμάτων (αισθήσεων, συναισθημάτων, διαφημίσεων, χρωμάτων). Για παράδειγμα, όταν έρχεται το Black Friday, όλοι επηρεάζονται από τις διαφημίσεις και τις αναρτήσεις του τύπου «φοβερό», «υπέροχο», που ενισχύουν την αίσθηση του απαραίτητου στην αγορά, είτε είναι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Η λογική που χρησιμοποιείται είναι να κατανοήσουμε ότι ο καταναλωτής είναι επιρρεπής σε κατανάλωση και για να μπορεί ο εγκέφαλος να σχετίζεται με το «απαραίτητο» της αγοράς απαιτεί μεταξύ άλλων έντονα χρώματα και διαφημίσεις που κάνουν εντύπωση. Το digital marketing μπορεί να υιοθετήσει τις βασικές αρχές του νευρομάρκετινγκ και να το χρησιμοποιήσει ως βασικό εργαλείο σε τρία βασικά σημεία:
1. Το περιεχόμενο.
Το περιεχόμενο είναι απαραίτητο για την προσέλκυση νέων πελατών. Γι’ αυτό, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει κάποιος ότι η πρώτη εντύπωση είναι αυτή που μένει. Δηλαδή, το μήνυμα για να προσελκύσει την προσοχή είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσει τα σωστά λόγια, έτσι ώστε ο εγκέφαλος του πελάτη να μην αποσπάται από κάτι πιο ενδιαφέρον και να μπορέσει να το διαβάσει.
2. Η ιστορία
Η ιστορία της εταιρείας είναι ένα εργαλείο που οξύνει τις αισθήσεις και τα συναισθήματα με έναν απλό και συναρπαστικό τρόπο. Πρόκειται για μια στρατηγική που θα πρέπει να συνδέεται με το εμπορικό σήμα ή το προϊόν της συγκεκριμένης εταιρείας και επομένως η παρουσίαση των αξιών σε μια αφήγηση μπορεί να βοηθήσει, όταν ο πελάτης αποφασίσει κάτι. Ως εκ τούτου, η ισχύς της πολιτικής πωλήσεων είναι πιο ισχυρή επειδή ο πελάτης σχετίζεται με μια ιστορία που με τη σειρά της σχετίζεται με το εμπορικό σήμα ή το προϊόν του.
3. Η ψυχολογία των χρωμάτων
Το παράδειγμα του Black Friday είναι ένα από αυτά. Η ψυχολογία του χρώματος είναι απαραίτητη για να προσελκύσει την προσοχή του καταναλωτή και μπορεί να ευνοήσει ακόμη περισσότερο όταν πρόκειται να αναδείξει αυτό που θέλει να προβάλλει ή να πεί η εταιρεία σαν ένα λογικό συμπέρασμα. Για τον λόγο αυτό, το χρώμα συνδυάζεται με τη σωστή εικόνα, για να είναι το αποτέλεσμα ακόμα καλύτερο. Και στις τρείς φάσεις του μηνύματος το νευρομάρκετινγκ μπορεί, όπως θα δούμε στη συνέχεια να ανασύρει τις απαντήσεις από το υποσυνείδητο.
Ελπίζουμε να σας βοήθησε το άρθρο μας. Για περισσότερη βοήθεια μπορείτε να επικοινωνήσετε με την εταιρεία μας και να σας ενημερώσει ένας ειδικός. Eshoped συνώνυμο στο e-commerce!